Gotthard: tunnel erbij

Er komt een tweede autotunnel onder de Gotthardpas. De Zwitsers konden zich daarover afgelopen zondag 28 februari 2016 in een referendum uitspreken. Een dikke 57% vind dat de tweede tunnel er moet komen.  De huidige 17 kilometer lange tunnel werd in 1980 als tweebaansweg in gebruik genomen en zal vanaf 2020 enkele jaren worden gesloten vanwege groot onderhoud. Een tweede tunnel voor het verkeer zou dan uitkomst bieden, maar tegenstanders vrezen dat dan na afloop van de renovatie het transitverkeer door Zwitserland enorm zal toenemen. Voorstanders van een tweede tunnel wijzen op de veiligheid: met twee tunnels is er geen tegemoetkomend verkeer. En daarbij tekenen de voorstanders aan: in iedere tunnelbuis is er maar één rijstrook beschikbaar, dus er komt niet meer capaciteit en daarom is er geen aanzuigende werking. Daar geloven de tegenstanders helemaal niets van, maar de Minister van Verkeer Doris Leuthard heeft beloofd: er zal geen extra capaciteit worden aangeboden.  In de huidige situatie wordt bij grote drukte vaak gedurende enkele uren éénrichtingsverkeer ingesteld; wel veiliger, maar het verkeer moet rekening houden met flinke wachttijden. Sinds de opening in 1980 zijn er meer dan dertig dodelijke slachtoffers in de tunnel te betreuren.

En er gebeurt meer in het Gotthardgebied: in december 2016 nemen de Zwitsers de langste spoorwegtunnel ter wereld in gebruik: de lager gelegen Gotthard basistunnel (57 km). Tijdwinst op het treintraject Zürich-Milaan: een uur. Door deze tunnel zullen naast personentreinen ook treinen voor vrachtwagens worden geleid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *