Pescadero – San Francisco: De brug over de Golden Gate

Tussen Los Angeles en Monterey is de Highway 1 op verschillende plaatsen weggespoeld. Met dat in je achterhoofd is het best spannend rijden tussen Monterey en San Francisco. Want ook op dit traject zie je de oceaan het land aanvallen, en aan de andere kant van de weg is erosie ook aan het project ‘land wegspoelen’ begonnen. De kloven en geulen zien er bepaald angstaanjagend uit.

We stoppen hier en daar om van de woeste oceaan te genieten, gaan voor het eerst naar een Dunkin’ Donuts voor een echte espresso (heel welkom na alle eigengemaakte oploskoffie) en een donut natuurlijk, bekijken een bunker (hé, hier hadden ze ook bunkers in WO II) die ook al door erosie dreigt weg te glijden en lopen een stukje over de oude weg, die is vervangen door een tunneltraject en nu voor wandelaars en fietsers open is. Voor zolang het duurt, want ook hier dreigt inzeezakking.

En dan gebeurt het echt: we rijden over de Golden Gate Bridge! En het mooie is, van zuid naar noord, zoals wij rijden, is het gratis, de andere kant op moet je tol betalen.

Martijn is onze reisleider, en hij had voorgesteld: Laten we naar “Bay Model” in Sausalito gaan, dat is een model van de baai van San Francisco, dan begrijpen we het beter. Daar kunnen ze in een kwartier de getijden van 24 uur nabootsen. En ik dacht: O leuk, een maquette. Wel handig voor mij, want topografisch ben ik niet zo’n held. Was het een model van 8000 vierkante meter! Gigantisch! Nu begrijp ik er nog minder van, geef mij dan maar een kaart. Maar interessant was het wel.

Het model omvat de hele delta van San Francisco, Sacramento en San Joaquin, een tamelijk uitgestrekt en ingewikkeld gebied qua water, getijden, waterwegen en eilanden. Waterbeheer is in dit gebied complex, en toen in de jaren vijftig het idee postvatte dat er wel wat dammen gebouwd konden worden om het zoete water te bewaren voordat het in zee stroomde, is dit model gebouwd. Zodoende kon de impact van de dammen gesimuleerd worden – en bleek het idee niet levensvatbaar vanwege de enorme schade die aan de natuur berokkend zou worden. Tegenwoordig passen waterstaatkundig ingenieurs computersimulaties toe, en wordt het Bay Model vooral voor educatieve doeleinden gebruikt, waarbij de focus ligt op milieu-aspecten van de waterhuishouding.

Op de locatie van het Bay Model was tijdens de Tweede Wereldoorlog een grote scheepswerf gevestigd, waar oorlogsschepen werden gebouwd. 20.000 mensen (mannen én vrouwen) werkten er 24/7 in ploegendiensten, en gemiddeld elke 13 dagen was er weer een schip klaar. Leren we uit een aardige tentoonstelling.

In het prachtige kustplaatsje Sausalito is naast het Bay Model van alles te beleven. Er is een levendige boulevard, en wij zijn vooral ook gecharmeerd van de ‘woonboten’. Als je huizen bouwt in een getijdengebied, bouw je gewoon drijvende huizen: briljant!

Het rv-park dat we vanuit Nederland al hebben geboekt is een… we twijfelen tussen trailermuseum of -kerkhof. Maar Ellie de manager is erg lief en put zich uit in het bieden van praktische informatie.

Later bekijken we campings die meer in de buurt Road Bear liggen, het inleverpunt van de camper, maar die zijn niet geschikt. Vooral vanwege het onstuimige weer zijn er nogal wat wegen versperd, en er dreigt nog van alles volgens het weerbericht op tv (er is een weather alarm) dus we blijven lekker hier tussen de oldtimers. Op het asfalt.

Gereden: 73,7 mijl, ca. 118 km

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *