Poseren bij de vuurtoren

Weer gaan we de Oberalppas op, maar dit keer rijden we door naar de andere kant. We laten het buscampertje nog even poseren op de fotogenieke pas, hoewel er jammer genoeg net geen trein langskomt. Want dat is toch wel bijzonder: een trein die over een pas rijdt, en niet via een tunnel eronderdoor gaat. In de winter, als de pasweg gesloten is vanwege de sneeuw, verzorgt de trein de verbinding tussen Sedrun en Andermatt, en zit hij vol mensen die in dit gebied wintersporten. 

 

Oberalppas, links de bovenleiding van de Matterhorn Gotthard Bahn (MGB)

Aan de andere kant van de pas zien we in het skigebied boven Andermatt een soort witte tenten staan.

Grote witte tenten boven Andermatt?

Maar dat zijn natuurlijk geen tenten!

Snow farming onder een fleecedekentje

Het zijn gigantische sneeuwhopen. ‘Snow farming’ heet het: in het voorjaar wordt sneeuw bij elkaar geschoven en bedekt met witte fleecedekens die ter plekke aan elkaar worden genaaid. Grote hoeveelheden sneeuw overleven zodoende de zomer en kunnen in het najaar gebruikt worden om de pistes te alvast bedekken voordat de grote sneeuwval begint.

De terugreis gaat voorspoedig. De buscamper rijdt als een zonnetje en de 9 versnellingen in de automatische versnellingsbak maken niet alleen in het vlakke land maar ook stijgend en dalend de juiste keuzes, wat erg relaxed is.

We overnachten in Duitsland in Bad Camberg op een gratis camperplaats waar je wel grijs water kunt lozen, maar de wc-cassette helaas niet.

Vakwerkhuizen in Bad Camberg

Bad Camberg is een schilderachtig vestingstadje met stadsmuren en veel vakwerkhuizen. De camperplaats is op loopafstand van het centrum.

Kijk ons buscampertje schattig klein zijn

Wat vinden we van de Pössl 540?

Eenmaal thuis is het poetsen geblazen en net als met de vorige buscamper (de grote 640 waarmee we naar Duitsland en Denemarken zijn gegaan) bespreken we ondertussen hoe we deze huurcamper hebben ervaren.

De pro’s zijn groot. Om te beginnen het kleine formaat dat het reuze makkelijk maakt om te parkeren en manoeuvreren.

 

 

In de tweede plaats rijdt hij heerlijk. De automaat doet wat hij moet doen en de motor is krachtig zodat je in de bergen goed mee kan komen met ander verkeer.

Qua wonen is de buscamper compleet. De koelkast is ruim en de deur is van twee kanten te openen. Bovendien is hij alleen elektrisch en hoef je hem niet om te schakelen op gas. Ook zonder dat je aan de stroom staat houdt hij het een hele tijd vol. Verder zijn fornuisje en gootsteen prima, en is er ruim voldoende werkruimte op het keukenblokje.

Compacte buscamper
De Skyroof (= het grote dakraam aan de voorkant) is geweldig; je hebt veel licht binnen en in de bergen kun je ook de toppen zien

Dat deze buscamper zo klein is brengt natuurlijk ook beperkingen met zich mee: je hebt minder opbergruimte dan in een lange buscamper, dus je moet slim selecteren bij het inpakken. Onze selectie was zelfs in eerste instantie zo streng, dat we kastruimte over hadden. Dus dat kan ook. In de badkamer is er helemaal geen kastruimte, daar moesten we wel aan wennen. Verder is de badkamer fijn en compleet: wc, wastafel én douche. Allemaal mogelijk gemaakt door een slim zwenkwandje.

Een kritiekpuntje is dat er maar één 230V stopcontact is. We hadden een stekkerdoos mee moeten nemen… Er zijn wel 12V aansluitingen, maar daarvoor hadden wij geen emplooi. 

Het bed heeft een lengte van 1,95 m, is aan het hoofdeinde 1,42 m breed en aan het voeteneinde 1,17 m. Voor ons was het lang en breed genoeg, en we hebben heerlijk geslapen. Omdat het een dwarsbed is, moet je wel over elkaar heen klimmen als de achterste slaper ’s nachts naar de wc moet, maar dat vinden wij nooit zo’n punt.

Lekker bed, heerlijk geslapen

Al met al zijn we heel enthousiast over deze buscamper. Rijden, manoeuvreren en parkeren gaat soepel en wonen is gezellig en comfortabel.

Totaal gereden terugreis: 889 km

Totaal gereden hele periode: 2172 km