Google je op ‘lengte Rijn’, dan komen er verschillende lengtes uit de bus, variërend tussen de 1230 en 1320 kilometer. Wij houden het op 1236 km, maar eigenlijk maakt het voor ons niet zo veel uit; wij zijn deze herfst vooral geïnteresseerd in de eerste 375 km van de Rijn, de kilometers dat hij van smal beekje tot volwassen rivier door Zwitserland kronkelt.
We beginnen niet bij het begin van de Rijn zelf, in de Alpen, maar in de stad Basel. Dat heeft voor ons ook een zekere logica, omdat je als transit-automobilist altijd de Rijn oversteekt, zonder er veel van te zien. We zijn dus eigenlijk wel nieuwsgierig. En bovendien denken we dat de Rijn stroomopwaarts steeds leuker en spannender wordt, met als klap op de vuurpijl de wandeling naar de bron van de Rijn op 2345 m hoogte, de Tomasee. Oftewel het Lai da Tuma, zoals het meertje heet in de plaatselijke taal, het Reto-Romaans.
De trip naar Denemarken maakten we in een buscamper, en dat beviel zo goed dat we weer met een buscamper willen reizen. Maar dit keer gaan we voor een kleinere, kijken of dat in de bergen fijn is. We huren een Pössl Summit Prime 540 bij Buscamper in Culemborg. De camper is, de naam zegt het al, 5,40 m lang, dat is maar een halve meter langer dan onze personenauto. Er komt nog wel een (ingeklapte) fietsendrager bij van 20 cm, die kon de verhuurder er niet afhalen, dus dat maakt hem in totaal 5,60 m. Tot onze (nou ja, mijn) grote vreugde is deze buscamper een automaat, dus ik heb hoge verwachtingen van zijn rij-eigenschappen.
Inpakken, inrichten en wegwezen
Waren we in het voorjaar relatief snel klaar met inpakken, met zo’n kleine buscamper ben je iets langer bezig omdat het meer denkwerk vergt om een slimme selectie van spullen te maken. Deze is een meter korter dan de vorige en dat merk je wel, je hebt beduidend minder kastruimte. In het badkamertje – op zich heel praktisch met een zwenkwandje, zodat je makkelijk van wc naar douche kunt switchen – is zelfs helemaal geen opbergruimte. In het douchegedeelte hangt een dubbele haak voor de handdoeken, maar that’s it. We gebruiken een kastje boven het bed voor de toiletartikelen.
We beperken ons behoorlijk en houden zelfs een kastje over – dat had nou ook weer niet gehoeven. De kleine open vakjes voor losse frutsels blijven ook leeg, want we hebben geen kleine frutsels. Maar misschien komen die nog tijdens de reis.
Het bed maken we op met een 1-persoonsdekbed bij wijze van extra molton onder het hoeslaken. De vorige keer vonden we het matras wat hard, en met deze ’tip van oma’ wordt het bed vast lekker zacht en warm.
Op zaterdag 8 oktober 2022 in de loop van de dag vertrekken we richting Basel. De buscamper rijdt soepel en snel, eigenlijk bijna als een personenauto. Hij heeft maar liefst 9 versnellingen dus ik vind het wel fijn dat hij dat zelf regelt. We overnachten in Germersheim in Duitsland, een plaats die niet geheel toevallig aan de Rijn ligt. Germersheim is een goed bewaard vestingstadje met een mooi aangelegde en ruime Rijnboulevard, maar wij moeten door, we hebben een afspraak in Basel.
Vandaag gereden: 470,5 km