Weer terug naar de Romantika

De laatste dag in Noorwegen is aangebroken. We proberen er nog uit te halen wat erin zit. Om te beginnen hebben we een ontbijt met een weergaloos uitzicht.

Deze foto is echt onbewerkt

Op weg naar de serviceplaats waar we voor het laatst de camper helemaal legen en spoelen stuiten we op een variatie van het spreekwoord: ‘Als er één schaap over de dam is volgen er meer.’ We wachten braaf tot alle vijftien schapen een voor een over de vangrail zijn gesprongen.

Schapen met een doel: de overkant

Restaurant Under

Vlakbij de haven van Lindesnes ligt restaurant Under, half boven en half onder water. Je mag als niet-klant niet zomaar binnen een kijkje nemen, bovendien is het in de ochtend gesloten, maar voor nieuwsgierige mensen die toch willen weten hoe of wat, is er vlakbij gedeeltelijk boven de waterspiegel een informatiehut gebouwd, een ‘Welcome Centre’ dat een idee geeft van wat klanten te zien krijgen door de ramen in de onderzeese eetzaal.

Restaurant Under in Lindesnes

Welcome Centre met beeld van onderwaterleven in de Noordzee

Camper inleveren bij Campr

In Kristiansand parkeren we de camper weer bij het station en dragen hem schoon (nou ja, zo schoon mogelijk) en volgetankt over aan Kåre Johan Røinås van Campr, die precies op de afgesproken tijd naar ons toe komt kuieren. Alles gaat heel soepel en snel en met lichte spijt dat het afgelopen is, nemen we afscheid van de Dethleffs. De camper was een fijn reismaatje de afgelopen week en deze manier van ter plekke een camper huren bevalt ons goed. We hebben het niet nodig gehad, maar de wetenschap dat je goed verzekerd bent en dat je bij problemen hulp kunt inroepen bij Ferda, geeft een prettig gevoel. En In ons geval was ook het ingewikkelde Noorse tolsysteem geregeld bij deze Noorse camper – erg handig.

We lopen de honderd meter naar het havengebouw en schepen ons in.

Links het havengebouw, rechts de Romantika die al zoet ligt te wachten

Inchecken
Een laatste blik op het Noorwegen
Daar gaan we

De terugreis gaat voorspoedig. De hut is prima, de badkamer voelt als een balzaal na een week douchen in een camperbadkamertje en het eten is overvloedig, smakelijk en vers. Ik ontdek tijdens het ontbijt zelfs rijstepap – in geen jaren gegeten. Lekker.

Heerlijk buffet

En hoe zit het met die duurzaamheidskaart?

Nu we aan het eind van deze campertrip zijn gekomen is het tijd om te kijken hoe duurzaam we nu eigenlijk bezig zijn geweest. Na de eerste dag hebben we niet meer bij elke activiteit die duurzaamheidskaart getrokken, daar word je toch een beetje iebel van. Maar over all gezien hebben we het niet zo slecht gedaan.

De reis per schip is al een goede stap. Holland Norway Lines heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en naar eigen zeggen is vanaf 750 passagiers de ferry de meest duurzame manier om tussen Nederland en Noorwegen te reizen. Zowel de heen- als terugreis zaten we zeker boven die 750.

Tijdens ons rondje Zuid-Noorwegen hebben we 713 kilometer gereden. Eén volle dieseltank. Dat vinden we ook wel meevallen.

We hebben een huurcamper gebruikt. Huren is over het algemeen een duurzame activiteit.

We hebben boodschappen gedaan in landwinkeltjes, bij lokale bakkers en zoveel mogelijk in kleine supermarkten. Favoriet waren de lokale supermarktjes van Nærbutikken, waar we niet alleen levensmiddelen, maar ook zelfgebreide wanten hebben gekocht. De ruim 150 Nærbuttiken-winkels in dunbevolkte streken zijn zo duurzaam als het maar kan, en hier hebben we een Noorse winkelmedewerker ontmoet die allerliefst was, helemaal niet afstandelijk. Ze heeft ons helemaal uitgelegd hoe het praktisch in zijn werk gaat met de 24-uurs openstelling. Erg high tech, want alcohol en energiedrankjes zijn aan zowel leeftijden als verkooptijden gebonden.

Verrukkelijke kaneel- en roombroodjes bij een lokale bakker
De zelfbreihoek in een supermarkt van Nærbuttiken

De overnachtingsplaatsen van Nortrip kunnen ook de toets der duurzaamheidskritiek doorstaan. Stuk voor stuk waren het bedrijven die hun best doen zo vriendelijk mogelijk te zijn voor natuur en milieu. Helaas konden we niet iedere nacht op een Nortripplaats staan, af en toe hadden we toch de voorzieningen nodig van een camping of goed geoutilleerde camperplaats.

Al met al zijn we tevreden. Zonder dat het er te dik bovenop lag zijn we redelijk goed bezig geweest. Het kan natuurlijk altijd beter, en perfect zijn we niet, maar het kan bepaald geen kwaad om alert te zijn op duurzaamheid bij het camperen.

Vandaag gereden: 78 kilometer

In totaal hebben we deze week 713 kilometer gereden, afgezien van de rit naar Cuxhaven v.v.