Camper mee over zee

Je wilt wel eens wat anders: de big five spotten in Afrika, oog-in-oog staan met Ayers Rock in Australië, of een gokje wagen in Vegas. Een camper huren is een optie, maar je kunt ook je eigen camper laten verschepen. Ingewikkeld? We zijn er even ingedoken.

Detlef Heinemann weet ze moeiteloos op te noemen: de voordelen van het meenemen van de eigen camper ‘over zee’.  Nadat hij het met zijn gezin vele malen de oversteek maakte, begon hij in 1997 verschepingen voor anderen te regelen.  Zijn bedrijf SeaBridge organiseert nu jaarlijks zo’n 700 transporten, waarvan 450 naar Noord-Amerika. We treffen Detlef samen met dochter Denice op het kleine kantoor in Düsseldorf. “Als je met je camper met eigen Europese nummerplaten onderweg bent in een ander continent, heb je snel leuke contacten. Je bent geen onopvallende toerist in een huurcamper, maar een wereldreiziger en daar willen mensen graag een praatje mee maken.” Omdat campers met inventaris en al worden getransporteerd, ben je verzekerd van je eigen woon- en slaapcomfort. Daarbij komt, waarschuwt Heinemann, dat huurcampers vaak gemakkelijk ruim zestig procent meer brandstof gebruiken dan de meeste Europese modellen. Wat misschien minder is: met de eigen camper mis je wel de service van een verhuurder als je in moeilijkheden komt. Maar wie rijdt in een Fiat Ducato (toch de meeste campers in Nederland) hoeft niet al te veel problemen te verwachten, want de Ducato (net als de Ford Transit overigens) kom je eigenlijk overal tegen. De Ducato gaat in Amerika door het leven als Chrysler Dodge. Ook met de verkrijgbaarheid van diesel voor de eigen camper zit het wel goed, volgens Heinemann.

Roro-schepen

SeaBridge werkt uitsluitend met rederijen die varen met roll-on-roll-offschepen, waar alles dus rijdend aan boord wordt geladen. “Campers staan er tussen de landbouwmachines, metrotreinstellen, helikopters op een onderstel, nieuwe auto’s en wat al niet. Alleen op de transporten naar Zuid-Amerika kunnen camperaars ook zelf een passage in een hut boeken, op de overige schepen worden geen passagiers meegenomen.” Heinemann benadrukt dat dit roro-vervoer iets heel anders is dan het boeken van een ferry-overtocht. “Wie met ons overvaart, betaalt pas als het schip de haven verlaat. Daarom kan er ook kosteloos worden omgeboekt. Dit vervoer is niet toeristisch, maar echt cargo (vracht). Dan gelden er andere condities.” Omdat Heinemann de aankomsthavens kent, krijgen SeaBridge klanten uitgebreide informatie over alles rondom het ophalen van de camper, inclusief de campsites en – bijvoorbeeld – plekken waar gas gekocht kan worden.

Verzekering, kenteken

Op vrijwel ieder continent mag een camper met Nederlands kenteken gedurende een jaar zo de weg op, alleen in Australië is eerst een keuring verplicht. Wel moet een aparte verzekering worden afgesloten, en dat kan nog een puzzel zijn – zeker als het om een wat oudere camper gaat. De NKC , de Nederlandse Kampeerauto Club, wijst haar verzekerden hiervoor door naar Assurantiekantoor Alessi, waar eigenares Maria Alessie de verzekeringsweg weet op ieder continent.  Wie zijn camper met SeaBridge naar Noord-Amerika verscheept kan ook dit Duitse bedrijf een verzekering laten verzorgen. Even de Nederlandse verzekering opschorten gedurende het verblijf over zee gaat niet met een NKC verzekering, alleen de polis royeren is een optie. Maar daarvoor moet het kenteken bij de RDW worden geschorst, wat alleen mogelijk is als de camper van de openbare weg af is. Hans van Geenhuizen van de RDW: “Het rijden met een Nederlands voertuig in het buitenland, waarvan de tenaamstelling is geschorst, kan tot problemen leiden wanneer de te naam gestelde in het buitenland staande wordt gehouden met dat voertuig. Als iemand voor langere tijd in het buitenland verblijft, kan ervoor gekozen worden om het voertuig te registreren in het betreffende land.” De meeste camperaars behouden echter hun eigen kenteken, waardoor de jaarlijkse APK-plicht blijft bestaan. Dit betekent automatisch dat een langer verblijf dan een jaar volgens de Nederlandse wet niet mogelijk is omdat er in het buitenland (m.u.v. België en Spanje) geen gecertificeerde keuringen worden uitgevoerd.

Camperuitrusting

Voor alle bestemmingen geldt dat de camperuitrusting mee mag, maar levensmiddelen niet. Voor Australië geldt dat er ook geen kleding in de camper mag worden meegenomen. Voor alle continenten geldt dat de eigen gasflessen aan boord mogen zijn, maar dan wel leeg. SeaBridge biedt adapters aan voor het vullen. In de USA is het handig om een Amerikaanse gasfles te kopen, alsmede een adapter voor het omzetten van de lokale spanning naar 230 Volt.

Break-even?

Hoe lang moet je op reis met je eigen camper om ‘goedkoper’ uit te zijn dan met een huurcamper? Met andere woorden: wanneer bereik je een break-even? Hier is eigenlijk geen standaard rekenmodel op los te laten, maar je zou voor een huurcamper in het hoogseizoen kunnen uitgaan van 150 euro per dag. Wie trouwens een kleinere camper meeneemt (zoals een VW-busje) betaalt minder transportkosten dan wij in onderstaande tabel hebben opgenomen. Voor een gemiddelde camper in Noord-Amerika geldt een terugverdientijd van twee à drie maanden (bij een kleinere camper vier weken), voor Australië een half jaar. Amerikareizigers die een reis van een vol jaar te lang vinden zouden kunnen overwegen de camper met het Nederlandse kenteken voor de maximaal toegestane tijd van twaalf maanden te verschepen, maar het eigen verblijf halverwege te onderbreken en op en neer te vliegen naar huis.  Je hebt dan eigenlijk twee vakanties. De camper kan dan worden ondergebracht bij een van de vele RV-storages, die gemakkelijk te vinden zijn.

Kostenindicatie en duur

Omdat zowel transport- als verzekeringskosten afhankelijk zijn van diverse variabelen (en het bovendien een momentopname is), zijn we voor deze tabel uitgegaan van onze camper van 620 x 290 x 229 (totaal 41,17 m3), gewicht 2900 kg, voorzien van een steeringwheel-lock, dagwaarde 30.000 euro, en één bestuurder (man, gehuwd, 57 jaar, 38 jaar rijervaring). Daarbij is het verblijf gesteld op zes maanden.  Het transport is inclusief transportverzekering,  havengelden etcetera. De verzekering voor Australië is alleen casco, voor een WA moet men na de camperkeuring zelf een WA-verzekering afsluiten (bijvoorbeeld via de Campervan and Motorhome Club of Australia). Ook de genoemde kosten voor verzekering in Zuid-Amerika is alleen casco, een aanvullende WA-dekking kan worden verkregen voor 400 euro (alleen geldig in Argentinië, Chili, Bolivia, Brazilië, Uruguay en Paraguay). De verzekering voor Afrika is inclusief WA, maar mogelijk moet men bij het overschrijden van bepaalde grenzen toch nog een lokale WA-polis afsluiten.

 

N-Amerika Z-Amerika Australië Afrika
Kosten transport  retour 6.010 6.795 13.303 9.095
Verzekering

(excl. eventueel eigen risico)

1.350 1.180 (alleen casco) 1.180 (alleen casco) 1.964
Duur overtocht 11-19 dagen 4 weken 2 maanden 3 weken
Aantal afvaarten 2 x per week 2 à 3 x per maand 3 x per maand 3 x per maand
Carnet de Passage verplicht * nee nee ja ja
Internationaal rijbewijs verplicht ja ja ja ja

*Dit is een soort paspoort voor het voertuig en wordt uitgegeven door de ADAC

Meer info:

Verscheping: www.seabridge-tours.de

Verzekering:  www.alessie.com

Carnet de Passage: https://www.adac.de/reise_freizeit/ratgeber_reisen/fahrzeug_reisen/carnet_de_passage/carnet_de_passages_en.aspx

2 reacties op “Camper mee over zee

  1. Beste,

    Op uw website heb ik al wat info kunnen vinden over het verschepen van de camper naar Zuid Amerika.
    Er resten me nog een paar vragen, hopelijk kunt u mij helpen.

    Wij gaan voor onbepaalde tijd naar Zuid Amerika. We willen onze pick-up met opzet unit en aanhangwagen mee nemen. We denken aan roro verscheping.

    – we denk er over om mee te varen op het schip, we hebben alleen ook 2 honden die mee moeten. zijn zij toegestaan op het schip?

    – als we langer dan een jaar in het buiten land verblijven moeten we onze auto registreren in dat land. Wat houd dit in? is dit van te voren al makkelijk te regelen? krijgen we dan een kenteken van dit land? betekend dit dat we ook invoerkosten moeten betalen?

    – kunnen we zelf van te voren gemakkelijk een autoverzekering afsluiten in zuid amerika? of is het beter dit uit te besteden?

    alvast bedankt.
    mvg sanne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *