Kort in Hong Kong

Hong Kong is druk, vol en lawaaiig. Maar wat wil je, met meer dan zeven miljoen inwoners op een oppervlakte die kleiner is dan de provincie Utrecht. Gelukkig is Hong Kong goed georganiseerd en zijn de mensen over het algemeen beleefd en heel gedisciplineerd. (De enige mensen die wij rokend over straat zien lopen zijn westerlingen. Hongkongers staan keurig in een kringetje bij een vuilnisbak met aparte asbak.)

Roken in een kringetje bij de openbare asbak


Aankomst en hotel

Wij durven het aan om meteen bij aankomst op het vliegveld een simkaartje voor de telefoon te kopen. Misschien zijn er goedkopere mogelijkheden in de stad, maar hier is de aanbieding duidelijk en de verkoopster spreekt Engels. We kopen ook kaartjes voor de metro, de Airport Express (MTR) naar de stad. Eén keer overstappen en we zijn redelijk in de buurt van het hotel. En met redelijk bedoel ik zo’n vierhonderd meter – wat nog best veel is met zware koffers.

Mensen met handkarren zijn volwaardige verkeersdeelnemers

Het hotel valt nogal tegen. We hebben het dan ook niet handig aangepakt, we waren veel te laat met boeken. Alle betaalbare hotels waren vol, en driehonderd euro per nacht vonden we wat veel. Het Minute Hotel leek niet al te slecht: eenvoudig en op een goede locatie op Hong Kong Island. Maar op het moment dat ik tijdens de tweede nacht met een plakkerige en beschimmelde wc-borstel probeer een watervlugge en megagrote kakkerlak te grazen te nemen, lijken die driehonderd euro toch niet eens zo’n gek idee.

Ingang Minute Hotel. In de groene kratten liggen grote waterflessen

Openbaar vervoer en uber

De metro is prima. Een uitgebreid netwerk, mooie wagens, en op de stations zijn de rails afgeschermd met een glazen wand. De metro stopt precies bij de openschuivende deuren. Verder zijn er dubbeldeksbussen en zelfs dubbeldekstrams. Die laatste nemen wij voor de lol. Lekker bovenin zitten en maar kijken. Er zijn diverse systemen van OV-chipkaarten; wij hebben de Airport Expresskaarten die we kunnen opladen op metrostations. Uber werkt ook goed, vooral als je niet te ver wilt lopen en het hannesen met zware koffers voor gezien houdt.

Eten en drinken

Het wordt afgeraden om kraanwater te drinken, maar gelukkig kun je letterlijk op bijna elke straathoek flesjes water kopen. We hebben gelezen dat het eten in Hong Kong vermaard is, vooral het streetfood. Maar wij zijn een beetje lafbekken, vinden het mondgevoel van ongebruikelijke onderdelen van dieren toch ietwat griezelig en zoeken daarom naar restaurants waar het menu ook in het Engels is vertaald.

Eerder in het vliegtuig heb ik een Chinees ontbijt geprobeerd van een soort rijstepap met kipgehaktballetjes. Verrassend smakelijk, maar ik wil het toch laten bij één keer. Dus voor ons ontbijt gaan we twee keer naar hetzelfde restaurantje (Panda & Son) waar we muesli en fruit kunnen krijgen.

Verder bezoeken we een aantal keer Chinese restaurants waar we heerlijk eten, en zelfs met stokjes best goed uit de voeten (handen) kunnen. De een is Rob Geus-bestendiger dan de ander, maar we zoeken de drukte van locals want dat is een goed teken. En als je bij de kassa tijdens het afrekenen van een belachelijk laag bedrag met je voet per ongeluk tegen een kratje stoot waar wat grote krabben in rondscharrelen, is dat alleen maar schilderachtig, toch?

Visrestaurant met nog levende ingrediënten

In Hong Kong hebben zich veel immigranten met hun eigen keuken gevestigd, en omdat we het zware en vlezige Chinese voedsel even voor gezien houden, valt voor de laatste avond onze keus op een Indiaas restaurant, waar we verrukkelijk vegetarisch eten. Strikt vegetarisch, want na het voorbijlopen van een straatkraampje met een in tweeën gehakte armdikke paling waarvan het voorste gedeelte nog wanhopig kronkelend leeft terwijl het bloed er pulserend uitstroomt, willen we ook geen vis. Iets té schilderachtig.

Erop uit

Keuzes, keuzes, het leven bestaat uit keuzes. En als je ergens kort bent, doe je vooral veel níet. Maar dan moet je wat je wel doet, vooral met aandacht doen. Dus kiezen we voor een aantal activiteiten en lopen verder eindeloos rond om de kleurrijke stad op ons in te laten werken. Ondanks de drukte, het lawaai en het tamelijk onoverzichtelijke verkeer – afslaand verkeer geeft géén voorrang aan voetgangers, wat even wennen is, maar de logica is natuurlijk dat alles dan nog meer vast zou staan – zijn de stoepen en straten schoon, en voel je je niet onveilig.

Straatbeeld

Op het moment dat het lopen wel erg vermoeiend wordt, ontdekken we de Central-Mid-Level Escalators, een serie roltrappen die je over 800 meter zo’n 135 meter omhoog brengen. En ondertussen kun je een blik werpen op alle straatjes en kraampjes onder en naast je. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel weer naar beneden – over een gewone trap of door steile straatjes. Bij een van de kraampjes op de night market in Temple Street waar veel nepmerken worden verkocht, schaf ik een (merkloze) weekendtas aan, en weet de prijs van 180 naar 100 dollar af te dingen, ongeveer 11 euro. Afdingen gaat wegens het taalverschil overigens digitaal: de koper en verkoper typen de bedragen beurtelings in op een rekenmachine.

In 1898 is de Star Ferry opgericht, om mensen van Hong Kong Island naar Kowloon te brengen en vice versa. Inmiddels zijn er bruggen en een metro, maar nog steeds prefereren veel mensen om als bootpassagier de oversteek te maken.

Star Ferry

Wij maken een toeristische rondvaart van een uurtje met de Shining Star (kost ca. 12 euro pp), die een open voor- en achterdek heeft. Lekker op het water in de zon en de wind, een koel drankje is inclusief en je krijgt zelfs nog een doosje koekjes.

Om te genieten van een weids uitzicht op Hong Kong, kun je de Victoria Peak bezoeken, een 552 meter hoge berg op Hong Kong Island. Je kunt lopend of met de auto omhoog, maar veel leuker is het om de kabeltram te nemen.

De Peak Tram brengt je naar de Peak Tower, waar je op een hoogte van 396 meter een prachtig uitzicht hebt.

Tenminste, als het niet heiig is; door de ligging van de berg aan zee wil het er nogal vaak mistig en vochtig zijn. De Peak Tower zelf is een opeenstapeling van winkeltjes, restaurants en zelfs een vestiging van Madame Tussaud.

Peak Tower

Je kunt er uren zoet zijn, en als je moe bent van alle drukte maak je een rondwandeling op de Peak: lekker in het groen (wat wil je, met al die wolken en mist), maar wel over een betonnen boardwalk zodat je je stadssneakers niet vies maakt.

3 reacties op “Kort in Hong Kong

  1. Hallo Marjam en Martijn,
    Voor twee dagen Hongkong Hebben jullie een grote oogst aan wetenswaardigheden en aan foto’s verzameld. Fantastisch, zo duidelijk beschreven en vastgelegd. Je krijgt een indruk van de volte en toch de opgewektheid door ook de vrolijke kleuren. Daarom is het zo rustig om boven op de Victoria Peak van het groen te genieten en je ogen over de afstand te laten dwalen.
    Het is fijn dat er zo veel discipline is, het zou met zoveel mensen anders heel moeilijk zijn om er te leven.
    Groet van Koos en Marijke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *